КІНООСВІТА ЗА ДОПОМОГОЮ ФЕСТИВАЛЬНОГО РУХУ
 

У травні у Варшавському університеті відбулася Друга Міжнародна конференція «Кіно і медіаосвіта в Польщі та світі: найкращі практики та обмін досвідом». Враженнями ділиться її учасниця та координаторка мережі постійно діючих кіноклубів медіапросвіти з прав людини Docudays UA в школах, університетах, молодіжних НДО, євроклубах, бібліотеках АР Крим Олена Куценко.
3 червня 2015

Медіапедагоги з 18-ти країн Європи, США, Східної Азії та Австралії презентували практичний досвід роботи своїх кіно- та медіашкіл, навчальних кінозакладів, найкращих практик запровадження кіно- та медіаосвіти до навчального процесу загальноосвітніх шкіл. Однією з тем, які викликали найбільший інтерес усіх учасників, стала тема формування критичного мислення і навичок медіаграмотності завдяки фестивальному рухові. Цю тему презентували Мацей Новіцкіфестиваль WATCH DOCS (Варшава), та Олена Куценкофестиваль Docudays UA (Київ), координаторка мережі постійно діючих кіноклубів медіапросвіти з прав людини Docudays UA в школах, університетах, молодіжних НДО, євроклубах, бібліотеках АР Крим.

Мацей Новіцкі розповів про особливості варшавського фестивалю у сфері правового виховання своїх глядачів, про ті заходи, які супроводжують фестиваль у Варшаві, і в усій Польщі. Олена Куценко продовжила презентацію і представила учасникам конференції досвід формування критичного мислення і правового виховання школярів, студентів та дорослих на заходах Мандрівного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA у Криму. Олена також презентувала проект Campaign for Fundamental Rights in Ukraine through Instruments of theInternational Human Rights Documentary Festival Docudays UAзавдяки якому нині в Україні склалася мережа кіноклубів Docudays UA за двома напрямками: формування правової грамотності завдяки кіноклубам у школах, вищих закладах освіти, бібліотеках, громадських організаціях; а також у системі пенітенціарної служби – спеціальних навчальних закладах та у виправних колоніях.
Великий інтерес учасників конференції викликали методичні посібники, що були підготовані для медіатеки кіноклубів – електронний посібник для модераторів та збірка фільмів. Цей посібник було передано на кафедру аудіовізуальної та медіаосвіти Варшавського університету.

«Виявилося, що така форма роботи, як правовий кіноклуб, розвинена лише у Чехії, частково у Польщі. У нас багато спільного, це й не дивно, тож ми вчимося одне в одного. Але такої роботи у колоніях, пенітенціарній службі, немає ніде. В інших країнах кіноклубна форма роботи існує, але вони радше навчають аудиторію дивитися і розуміти фільми як твори кіномистецтва. Більше нового я дізналася не про кіноклубну роботу (коли займаєшся цим багато років, непросто знайти щось кардинально нове), а про технології професійної кіно- та медіаосвіти. Найважливіше, як уважно слухали учасники конференції мою розповідь про нашу роботу, їх зацікавленість нашим досвідом і визнання наших досягнень. Це підтвердження того, що наш проект успішний. А наповнення його новими ідеями буде відбуватися мірою його реалізації. І ми щодня переконуємося в цьому», – ділиться враженнями від конференції Олена Куценко.

Після презентації Олену буквально «засипали» питаннями. Медіапедагогів та кінематографістів, які зібралися на конференцію, цікавило, як відбувається відбір фільмів до репертуару кіноклубу, як організовано роботу кіноклубу, як готуються модератори, як побудовано схему обговорення фільму, чи є цензура в процесі роботи кіноклубу, чи існують заборонені для обговорення теми. І звісно, учасників цікавило, як допомагали знання, отримані в кіноклубах, на фестивальних заходах, розуміти сьогоднішні події в Україні, у Криму.

«Основне спрямування фестивальних заходів і кіноклубної роботи правової грамотності – це надання дітям та підліткам, молоді, знань про права, які мають усі, хто живе у демократичному суспільстві. За кілька років активної роботи нам вдалося донести це до старшокласників та студентів. Тому настрої молодих людей щодо подій у Криму є досить неоднозначними. У поєднанні з розвиненим критичним мисленням й умінням оцінювати маніпулятивні технології, вони більш адекватно сприймають інформацію, не втрачають здорового глузду», – відповідає Олена.



Текст: 
Олена Куценко
Тетяна Мала

Коментарі